Vad är en BF?

Vad är skillnaden mellan en bostadsförening och en bostadsrättsförening?
Vår förening, BF Vårt Hem nr 9, är en bostadsförening. Definitionen av en bostadsförening är en förening som bildats före 1930 och som upplåter nyttjanderätt till bostad på obegränsad eller begränsad tid. Föreningarna finns i föreningsregistret. Nyregistrering av en bostadsförening är inte möjlig. Särskild lag om bostadsföreningar saknas, lag om ekonomiska föreningar är tillämplig.

Den viktigaste skillnaden mellan en bostadsförening och bostadsrättsförening är att bostadsrätter lyder under en egen speciallagstiftning - bostadsrättslagen - som är anpassad till boende. Verksamheten i bostadsföreningarna liknar ofta bostadsrätter men eftersom det inte finns någon för boendet anpassad lagstiftning är man helt beroende av sina stadgar. Båda typerna är ekonomiska föreningar. I båda fallen har man en andel i en förening till vilken är kopplad rätten att nyttja en viss lägenhet. Skattemässigt behandlas de båda typerna lika.

Är en bostadsförening en oäkta förening?
Nej, en bostadsförening är endast oäkta om den har mindre än 60 procent av intäkterna från de egna medlemmarna. Detta är inte fallet för BF Vårt hem nr 9.
Som privatbostadsföretag erkänns den bostadsförening/bostadsrättsförening vars verksamhet till minst 60 procent består av upplåtelse av bostäder till de egna medlemmarna. Föreningar som inte uppfyller detta krav beskattas som oäkta bostadsföretag (oäkta bostadsrättsföreningar).
Bedömningen går till så att summan av bruksvärdehyrorna för de bostäder med bostadsrätter som upplåts till fysiska personer jämförs med summan av alla fastighetsintäkter inklusive bruksvärdehyrorna för bostadsrätterna. Uppgår det förstnämnda beloppet till minst 60 procent av de totala fastighetsintäkterna är det en äkta förening, ett privatbostadsföretag. I annat fall är föreningen ett oäkta bostadsföretag.